Formandens sommerhilsen
Skoleåret2025/26 er nu lakket mod ende og traditionen tro, så kommer kredsformandens sommerhilsen fra Kolding Lærerkreds.
Kolding den 25. juni 2026
Kære kolleger
Sommerferien nærmer sig med hastige skridt, og endnu et skoleår lakker mod enden. Ikke overraskende har skolevæsenet igen haft et år med mange opgaver og udfordringer. Vi er heldigvis blevet skånet for større sparerunder på skoleområdet. Som jeg p.t. vurderer det, ser vi desværre heller ikke ind i en periode med reelle kommunale investeringer i skolevæsenet.
Det kunne vi ellers have en berettiget forventning om – ikke mindst på baggrund af de udmeldinger vores politikere kom med op til kommunalvalget. Det er i den forbindelse ligeledes yderst problematisk, at en lang række skoler ikke har ansat lærere for de penge, der er blevet bevilliget af byrådet. Ansættelser af lærere, der skulle skabe et bedre arbejdsmiljø og bedre undervisning af vores elever.
Rigtig mange millioner er i stedet blevet overført ude på skolerne til næste års budget. Det kan hverken Kolding Lærerkreds eller vores byrådspolitikkere være tilfredse med. I Kolding Lærerkreds mener vi derfor, at der skal kigges grundigt på kontrollen af skolens midler.
Ligeledes kalder det på en fjernelse af incitamentsmodellen og et generelt kritisk blik på tildelingsmodellen. Med risiko for at lyde bagklog, så kan jeg sige, at det er præcis de potentielle problematikker som jeg nævnte i sidste års sommerbrev. Så anbefalingen til alle eksterne samarbejdspartnere må være, at lytte og indgå i yderligere dialog med Kolding Lærerkreds. Vi ved faktisk rigtig meget om vores fælles skolevæsen.
Vi vil i Kolding Lærerkreds i det kommende skoleår gøre alt hvad vi kan for at være i dialog med vores byrådspolitikkere om en fremtidig investering i skolevæsenet, da vi stadig er et meget billigt skolevæsen. Ligeledes vil vi gøre vores indflydelse gældende i forhold til de midler, der er lagt op til fra regeringens side. Vi vil følge det meget tæt!
Der er heldigvis også tid til at være glade over det store arbejde vi alle udfører – uanset, hvor vi er ansat i skolevæsenet. Vi ser gode resultater hver dag. Resultater der skyldes vores gode pædagogiske og didaktiske arbejde med kommunens børn og unge. Vi må ikke glemme at rose hinanden for det arbejde. Vi bærer en del af hinandens arbejdsmiljø, og ikke mindst i forhold til at understøtte og rose hinanden som kolleger.
I skrivende stund ser det ud til, at vi får et fantastisk sommervejr, hvor vi kan komme ud og nyde naturen og hinandens selskab.
På Kolding Lærerkreds’ vegne vil jeg ønske dig og din familie en rigtig god og velfortjent sommerferie.
Mange hilsner
KOLDING LÆRERKREDS
Ravi Willesen
Kredsformand